donderdag 28 augustus 2008

Thuis in Amerika
















Eigenlijk vertoef ik altijd in Amerika. Ook als ik gewoon thuis ben. Amerika staat in de platenkast. En in de boekenkast. Amerika is op de televisie.
Waardoor raakte ik verslingerd aan dat land? Waren de Eagles verantwoordelijk voor mijn Amerikaanse droom? Waren het de cowboyfilms? En waarom ben ik daar nooit overheen gegroeid?
Amerika is meer dan alleen maar een land. Amerika is een gevoel van vrijheid. De lange eenzame weg naar nergens.
Binnenkort fiets ik weer over die lange eenzame weg naar nergens. Nou ja, niet helemaal waar natuurlijk. Ik fiets van San Francisco naar Houston. Je moet toch een beetje richting geven aan die ultieme vrijheid. Niet een tocht naar nergens dus, maar wel een tocht door heel veel nergensland.
Acht weken niet achter mijn bureau. Acht weken in het zadel. Acht weken de droom najagen van het cowboyleven.
Het wordt een fietsreis door het land waar ik dus eigenlijk altijd al vertoef. Het Amerika waarmee mijn huis gevuld is. Het Amerika van Hank Williams, William Eggleston en William Least Heat Moon.

1 opmerking:

betty boop zei

Hi mister America,

Fijn dat je reisverslagen gaat maken zodat wij er van mee kunnen genieten.

Alvast een hele goede reis gewenst en .... take care!

Gr. Betty Boop