maandag 1 september 2008

Stars and Stripes op het toilet

Om de zaken even in een juist perspectief te zetten: de Stars and Stripes zijn bij mij thuis slechts te vinden op het toilet. Ja, Amerika is mijn vluchtstrook. Dus ik houd echt van dat land. Maar nee, ik heb het niet zo op de overdreven eer voor die vlag.
Niettemin, de Stars and Stripes is natuurlijk wel een ijzersterk beeldmerk. Daarom doemen de sterren en strepen ook in allerlei vormen op. In de kunst, in de sport, in advertenties en waar al niet. Voor vormgevers vormen ze een inspiratie en uitdaging. En ook op dit weblog doen ze dienst in de vorm van een logo. Met dank aan collega Harry Kasemir van Dagblad van het Noorden.
Terug naar mijn toilet. Sorry. Aan de linkerwand hangen drie grote foto's met de Stars and Stripes. Het gaat om een op een rommelmarkt in New York genomen foto van een op de kop hangende Amerikaanse vlag tegen een met graffiti volgekalkte muur, waartegen een gitaar in een koffer staat. Dat op de kop hangen, daar gaat het natuurlijk om. Daarnaast hangt het portret van Abraham Lincoln, een foto van een wassen beeld dat te vinden is in een museum in Haydenville, Kentucky. Met de Stars and Stripes als achtergrond. En Roy Rogers draagt op een schilderij dat ik fotografeerde in een aan hem gewijd museum in Victorville, Californië, cowboylaarzen en een westernshirt met de Stars and Stripes.
Aan de rechterwand hangen tien interpretaties van de Amerikaanse vlag, stuk voor stuk kunstwerken. Die platen komen uit een kalender die ik enkele jaren geleden in februari in New York kocht. In de uitverkoop natuurlijk.
En dan is er nog dat portret van Obama. Natuurlijk ook in het rood, wit en blauw. Het gebeurt me niet zo vaak dat ik een politicus dermate boeiend vind, dat ik een afbeelding van hem of haar in mijn huis wil hebben. Lincoln wordt algemeen beschouwd als de beste president van de VS ooit. En Obama biedt voorlopig hoop. Voor het toilet is dat voldoende.

1 opmerking:

Anoniem zei

Super dat logo !!