vrijdag 19 september 2008

Beschaving in Baker




















Aaaaahh, beschaving! Dat is het gevoel dat overheerst als ik binnenstap in het Lectrolux Café in Baker, nog steeds in Nevada. Een café met boeken en fraaie foto´s aan de wanden. Eindelijk eens geen voorspelbare countrydeunen, maar jazzmuziek die klinkt. En popmuziek uit de sixties (Byrds,
Dylan, Santana). Het Lectrolux Café voelt aan alsof ik terugben in San Francisco. Of New York.
Terry Marasco bestiert het Silver Jack Motel waar ik verblijf en daarbij hoort ook het café. Baker is een plaatsje in the middle of nowhere van vijftig inwoners. Een relatief groot deel daarvan is artistiek actief. Marasco is bijvoorbeeld tevens fotograaf.
Op de omslag van het menu, je kunt ook eten in het café, doet hij een oproep om actie te voeren tegen plannen van Las Vegas om uit dit gebied water te halen en de bouw van een kolengestookte energiecentrale. De Snake Valley heeft de schoonste lucht van het land en dat willen ze in Baker graag zo houden.
Wat ook in het verhaal staat is dat de ratelslang, de zwarte weduwe en de schorpioen hier voorkomen. De gapende ruimte onder de deur van mijn motelkamer stemt me in dit verband toch minder vrolijk.

Geen opmerkingen: