zaterdag 27 september 2008

Green River







































In Green River draait het om Gas Food Lodging. Dat zijn twee albumtitels in een zin, waaruit al mag blijken dat het me hier bevalt. Niet dat het nog geen duizend inwoners tellende plaatsje in Utah veel te bieden heeft. Niet veel bijzonders althans. Maar voor reizigers heeft het wel de kernzaken in de aanbieding: brandstof, voedsel en overnachtingsplaatsen.
Green River is feitelijk niet veel meer dan een straat die evenwijdig loopt met Interstate 70. Dicht aan de snelweg vind je Motel 6, Super 8 Motel, Ramada Inn, Best Western, Holiday Inn en Comfort Inn. De ketens hebben het duidelijk gewonnen van bedrijven als Sleepy Hollow Motel, Budget Inn en Robbers Roost Motel, die iets verder van de snelweg zijn gevestigd. Die zaken bestaan tenminste nog, veel motels zijn verdwenen. Dat wil zeggen, ze staan er nog wel, maar er slaapt niemand meer. Oude restaurants, tankstations en cafés moeten het ook zonder klandizie stellen. De letters die ooit klanten moesten binnenhalen, zijn betekenisloos geworden, de kleuren aan het vervagen. Maar wat is dat oude handwerk toch veel interessanter dan al die gelikte logo´s van die grote bedrijven van nu.
Nog even dit: gisteren sprak ik het bange vermoeden uit dat ik vandaag in een tentje zou zitten op een primitieve camping zonder stromend water. Gelukkig heb ik een alternatieve route gevonden. Veel noordelijker en deels via Interstate 70, waarna ik na drie dagen fietsen weer verder kan via de oorspronkelijke route. Even voor de duidelijkheid: andere wegen om op dat punt uit te komen zijn er dus niet. Eigenlijk vind ik deze alternatieve route veel interessanter. Liever de kleurenpracht van oude letters dan het zoveelste natuurpark.
Tot slot die albumtitels. Green River is van Creedence Clearwater Revival en Gas Food Lodging van Green On Red. Topplaten.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi John,

Heel verstandig dat jij een eindje bent omgereden. Op de kaart zag ik op jouw oorspronkelijke route niet veel meer was dan een picknicktafel.
Ik heb ook een rondje gefiets.Niet door Hanksville of Green Village. Bakkeveen en Frieschepalen klinkt heel anders.
Geniet ervan.

Groeten,
Hans