maandag 22 september 2008

Gezadelde paarden en een slapende cowboy




















Het Cedar Breaks National Monument is een vergelijkbaar natuurwonder als Bryce Canyon, alleen veel minder bekend. Het is te bewonderen op drie kilometer hoogte ten oosten van Cedar City. In de afdaling is het landschap bijna net zo fraai. En dichtbij het plaatsje Panguitch kom ik uit het bos opeens op een vlakte met open land. Het domein van cowboys.
Tijdens de afdaling zie ik een aantal paarden staan bij een hek. Als ik voor een dood paard afstap, dan nu ook. Ik maak wat foto´s en blijf aan de goede kant van het bordje NO TRESPASSING. Een beetje vreemd dat ik helemaal niemand zie. De paarden zijn gezadeld en ik loop hier nu al een tijdje rond, maar er is niemand te bekennen. Of toch. Opeens zie ik een cowboy die ligt te slapen. Wakker maken lijkt me niet nodig.
Voor het Flying M Restaurant in Panguitch staan enkele paardentrailers. Altijd goed als de lokale bevolking een restaurant weet te vinden. Het is er afgeladen. Ik kom de zaak niet in voordat eerst een hele groep Fransen buiten staat. Een hele rij mensen staat te wachten tot er een tafel vrij is. Aan de bar is echter voor een eenling altijd wel een plekje. Een voordeel van alleen reizen. Opvallend trouwens dat ik nu voor het eerst echt tussen de toeristen verkeer. Utah heeft veel te bieden aan natuurschoon. De diverse zaakjes met cowboy collectibles in de hoofdstraat vind ik overigens bijna net zo interessant.

Geen opmerkingen: