maandag 8 september 2008

Amoeba en Rasputin

Cd-zaken verdwijnen overal, maar in San Francisco valt nog naar hartelust te shoppen. Amoeba is de beste zaak ter wereld. Te vinden aan Telegraph Avenue (Berkeley) en Haight Street. De hoeveelheden zijn nauwelijks te bevatten. Alleen al om alle cd´s van een dollar door te nemen, ben je uren zoet. Belachelijk goedkoop en dan ook nog: buy four get one free. En dan zijn er nog grotere hoeveelheden met prijzen vanaf $1,99.
Het geluksgevoel stroomt al helemaal over als bij binnenkomst de dit jaar uitgebrachte dubbel-cd met pas onlangs gevonden live-opnamen van Gram Parsons with The Flying Burrito Brothers uit 1969 opstaat. Overigens door Amoeba zelf op de markt gebracht, dus zo toevallig is het niet dat die muziek hier klinkt. Het geeft wel aan dat hier echte liefhebbers aan het werk zijn. De zaak werd destijds opgericht om tegengas te bieden tegen de grote ketens die nogal zielloos muziek als handel brachten.
Rasputin heeft ook een zaak aan Telegraph Avenue en in San Francisco aan Powell Street. Zoals dat gaat, prijst ook deze onafhankelijke winkel zich aan als de grootste en beste. Maar wie goedkoop wil inslaan, kan toch echt beter terecht bij Amoeba.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hee John, goed te lezen dat alles naar muzikale wens gaat. Vergeet je niet te fietsen? Ben je weer helemaal beter? Ik wens je heel veel plezier daar en ik volg je blog! Groet, Gerda

Anoniem zei

Hee, nou zie ik dat ik ook al eens bij Amoeba Records ben geweest. Ik wist dat ik in 1989 een, toen nog, platenzaak had bezocht in Berkely, maar niet dat het Amoeba was. Totdat ik deze foto zag.
Handig trouwens zo'n logeeradres. Misschien wel eens een uitdaging om een fietsroute te plannen waarbij je onderweg alleen maar logeert bij mensen van wie je een cd hebt besproken.