vrijdag 3 oktober 2008

Herfst





















De vrachtwagens grommen en piepen en schakelen nog maar eens een versnelling terug. Moeizaam kruipen ze naar de top van de Lizard Head Pass, ruim 3100 meter hoog. Zuchtend volg ik hun voorbeeld. Ook maar een tandje terug. Toch vallen de Rocky Mountains erg mee. Het is makkelijk om in een redelijk constant ritme te klimmen. Het stijgingspercentage schommelt namelijk niet al te erg.
Na alle woestijndroogte is Colorado een verfrissing. Er is schaduw en naast me klatert hdet water door de Dolores River.
In Rico bereiden ze zich voor op de winter. Het heeft hier al gesneeuwd, maar nu is het net als alle andere dagen van mijn reis warm. Maar lang zal het niet meer duren voordat de winter zich echt aankondigt. Tussen oude auto´s en motoren staan stoere kerels achter hun huizen in enorme blokken hout te hakken. Onderweg kom ik ook al een pick-up truck met sneeuwschuiver tegen. Mogelijk slaat het weer komend weekeinde om. Dan moet ik over Monarch Pass, die 3447 meter hoog is.
Voorlopig heb ik zomerweer, maar het is al wel degelijk herfst. De berghellingen kleuren prachtig geel door het bladerdek. Vooral mooi als dat geel scherp afsteekt tegen het groen van de naaldbomen.

Geen opmerkingen: