zondag 19 oktober 2008

Puntlaarzen

De Texaanse cowboy is een botte boer met vierkante neuzen. Neuzen? Jawel, ik heb het hier over de stompe punten van zijn cowboylaarzen. In het nieuwe millennium is de cowboy alle gevoel voor stijl kwijtgeraakt. De cowboylaarzen in de winkels in Texas hebben tegenwoordig vierkante neuzen en blokhakken. Wat is er gebeurd met de puntlaars met ietwat schuine hak? Ooit het summum van westernstijl.
Dit is het tijdperk van de Hummer, de meest wanstaltige auto ooit geproduceerd. In Amerika moest altijd al alles bigger, vooral hier in Texas, maar vroeger wisten ze daar tenminste nog elegantie aan toe te voegen. Tegenwoordig moet alles vierkant en vormloos.
Ach, eigenlijk ben ik gewoon vijftig jaar te laat in Amerika. Ik had hier in de jaren vijftig moeten zijn, maar ja, toen was ik nog niet eens geboren. Het optimisme dat de vormgeving uit die tijd uitstraalde, is helemaal verdwenen. Het Amerika van nu is bezig met de laatste stuiptrekkingen als wereldmacht. Dat uit zich in vierkant machtsvertoon.
De hoop van de jaren vijftig moet terugkeren, ook al is het daarvoor eigenlijk al te laat. Niettemin, Barack Obama biedt wel degelijk hoop. Deze week durfde hij het aan om in het debat met John McCain de Amerikaanse autoindustrie aan te spreken op de zinloze produktie van benzineslurpers.
Terug naar de cowboy. Die moet weer terug op het paard. Die belachelijke terreinwagentjes waar ze mee door het landschap scheuren, dat ziet er echt niet uit. Misschien dat ze dan weer op puntlaarzen gaan lopen. Want die punt schuift echt makkelijker in de stijgbeugel dan die wanstaltige vierkante neus van de cowboylaars van nu.
Dat een Nederlandse fietser met een Bronco ze dat nu moet vertellen, het is toch een beetje triest. Natuurlijk laat ik het niet alleen bij woorden en heb ik het laatste paar zwarte puntlaarzen in mijn maat gekocht!

2 opmerkingen:

Mopperlog.com zei

Ik meen hier toch ook een man op leeftijd te horen... Je wordt ouder John, en de wereld draait door, letterlijk en figuurlijk. Groet, Job (ook op leeftijd)

Anoniem zei

Howdy John,

Super, je hebt cowboylaarzen :-)
Vertel ze het daar maar even. Terug naar nostalgie, sfeer. We want real cowboys and indians and horses. De prachtige vrachtauto's prima, maar inderdaad niet die lelijke hummers en quads door het landschap.
Laat ze de punten van je laars maar even zien.
Back to the roots of the countrylife. Real men in real outfits so we can hear real countrymusic.

Go for it !

Baukjen