vrijdag 3 oktober 2008

Telluride





















Cool dude. Ik zit thuis bij Jaime, fotograaf en ober, en vertel over mijn reis. Vrienden lopen er in en uit. Ook allemaal cool dudes. De deur gaat nooit op slot. Niet nodig volgens Jaime. De autosleutels steken gewoon in het contactslot van zijn oude Volvo, die trouwens al bijna twee maanden werkloos langs de straat staat.
Onderweg naar Telluride fiets ik op met Jaime en Steve, die op hun mountainbikes net een zware tocht hebben gemaakt. Ik vraag of Telluride betaalbare motels heeft en Jaime nodigt me direct uit om bij hem thuis te overnachten. Want betaalbaar is Telluride dus niet. Het is een wintersportoord vol coole gasten. Tom Cruise heeft er bijvoorbeeld een optrekje.
Omdat Jaime vrij heeft, nodigt hij me uit te eten in het luxe restaurant Cosmopolitan waar hij werkt. Als werknemer krijgt hij (en ik dus ook) een korting van vijftig procent. Ik trakteer omdat ik een gratis overnachtingsplaats heb. En voor half geld is het menu bijna normaal geprijsd. De zalm is van grote klasse. En luxe is het er. De kruimels van het brood worden door de dienstdoende ober elke keer als hij langs komt van het witte tafellaken geschraapt.
Na het uitstekende diner zakken we af naar The New Sheridan Bar, dat er ondanks die naam nog grotendeels zo uitziet als in 1895. Met grote schuine spiegels boven de bar, zodat de klanten naderend onheil achter hen tijdig konden opmerken.
De volgende ochtend hangen Jaime en zijn huisgenoot Ron al weer hoestend aan de waterpijp. In een oude VW-bus vertrekt Ron naar zijn werk. Zijn fiets is een jaren zeventig model met bananaseat. Cool dude. Overigens rijdt bijna iedereen in Telluride rond op een coole fiets, vooral de cruiser is er ongekend populair.
Telluride is bij liefhebbers van rootsmuziek wellicht bekend door het Telluride Bluegrass Festival, dat jaarlijks in juni wordt gehouden. Wat me dan nu even brengt bij Take Root, dat zaterdag in Groningen wordt gehouden. Ik zal er deze keer niet bij zijn, maar beveel het festival bij deze van harte aan.


Geen opmerkingen: